Mat mer kontroversiellt än prata om sex
maj 29th, 2009Att prata mat idag är mer kontroversiellt än att prata sex eller pengar. Ibland får jag frågan vilken teori eller metod jag arbetar efter.
Det här står jag för!
1. Det finns ingen universallösning som passar ALLA. Alla är vi unika och olika kostråd fungerar olika på olika människor. Därför tror jag på att utgå ifrån varje unik person istället för att massordinera kostråd åt höger och vänster.
2. Mat ska vara GOTT och är en stor del av Livet! Sluta banta – bantning ger uselt resultat och gör att du förlorar en bit av livet. Jag tycker att ”Livet är för kort för att banta”
3. Jag tar min utgångspunkt i forskning och min ambition är att hålla koll de senaste rönen inom näringsforskningen som är intensiv världen över.
Med den här bloggen vill jag inspirera och driva en debatt som är saklig, inspirerande och kritisk.
Lev ditt ljuva liv,
Anna

1 års dagen
maj 28th, 2009Jag startade min blogg för exakt 1 års sedan på www.annaottosson.se som jag sen flyttade till Expressen.
Det har varit ett fantastiskt roligt, lärorikt och inspirerande år. Samtidigt som året som har gått nog går till historien som ett hysteriskt år för matdebatten som kantats av fanatism och aggressiva kommentarer med LCHF-rörelsen i spetsen. Att prata mat idag är tydligen mer kontroversiellt än att prata sex eller pengar.
Mycket personligt tyckande snarare än baserat på vetenskaplig forskning. Men så är det ju. Mat berör och engagerar och ligger oss varmt om hjärtat. Det mest intressanta som har hänt det här året som har gått är det fokus på tillsatsmat som Mats-Eric Nilsson genom sina böcker ”Den hemlige kocken” och ”Äkta vara” har på ett strålande sätt lyft frågan om matkvalité och inspirerat många led.
Jag kommer fortsätta blogga. Med den här bloggen vill jag inspirera och driva en debatt som är saklig, inspirerande och kritisk. Jag hoppas att du fortsatt vill vara med och kommentera och följa min blogg.
Varmt Välkommen
Anna
Ny bloggadress!
oktober 8th, 2008Hej Kära läsare,
Tack för alla era inlägg och ert engagemang - som vi delar om mat och hälsa!
Från och med nu kommer jag börja blogga för tidningen Expressen.
Imorgon startar programmet Bröllopsform på TV4 som jag har arbetat med och jag kommer att under den tiden att blogga på www.expressen.se
Jag hoppas att vi ses på min blogg på adressen:
blogg.expressen.se/halsobloggen
Varmt välkomna dit!
Bästa hälsningar
Anna Ottosson
blogg.expressen.se/halsobloggen
�
Bröllopsform i TV4 utgår från 3-timmarsmetoden
oktober 8th, 2008Imorgon torsdag börjar TV4 nya hälsoprogram där man får följa nio gifta par som
Tappat såväl formen som passionen. Jag har arbetat med paren och hjälpt dem att gå ner i vikt genom 3-timmarsmetoden som beskrivs i min bok ”3-timmarsdieten – gå ner i vikt utan att banta”.
Bröllopsform sänds i TV4 kl. 20.00 på torsdagar. Imorgon kan du se hur kärleksparet från Bröllopsform gick ner 36 kilo.
Det har varit ett fantastiskt arbete att få förmånen att hjälpa bröllopsparen mot sina nya mål. Jag har varit programmets kostexpert – bakom kulisserna - och skräddarsytt kostprogram och coachat varje deltagare. Programledarna för programmet är Martin Lidberg, före detta brottaren och Let´s dance-vinnaren och Eva Rusz, psykolog.
Bra samarbete
I programmet kommer du få se paren mer vältränade, lyckliga och iklädda sina gamla bröllopskläder efter 8 intensiva veckor. Martin Lidberg har tränat paren och Eva Rusz har utvecklat en mental handlingsplan hur paren ska hitta tillbaka till varandra.
Bloggar efter varje avsnitt
Jag kommer att blogga efter varje avsnitt och dela med mig hur jag hjälpte paren att gå ner i vikt – bakom kulisserna.
Bästa hälsningar från
Anna
- som är lyckligt gift sen 4 år tillbaka.
- Och som vill passa på och tacka Sara Gollert, producent av Bröllopsform samt Eva Rusz och Martin Lidberg för ett mycket bra arbete!
Kul samarbete med Martin Lidberg!
Kom i frukostform
oktober 1st, 2008Bokmässan i Göteborg
september 29th, 2008Igår var jag och föreläste om min senaste bok
på hälsoscenen nere på Bokmässan i Göteborg.
Otroligt kul att få träffa så många nyfikna och intresserade. TACK!
Min fantastiska redaktör Maria Ramdén är även redaktör
Till Bo Hagström och hans underbara böcker om Italien.
Ser verkligen fram emot att läsa hans senaste – Solens öar.
Det kommer garanterat vattnas i min mun….
Anna
Mässvatten levereras
Skärgårdslyx
september 28th, 2008Mat och glädjetårar
I helgen var jag på Oaxens skärgårdskrog. Sveriges främsta restaurang i lyxklass
enligt ”The white guide” mfl. Förra gången jag var här började jag gråta för att maten var så fantastisk och gav mig en av de bästa
matupplevelser i mitt liv. Det hör inte till vanligheten att jag börjar gråta när jag äter -så förväntningarna är minst sagt skyhöga. Jag äter och njuter av mycket god mat i mitt liv men det här är något alldeles extra om man älskar att uppleva, hänföras och utforska nya matupplevelser.
Otillgängligt på en kalkbrottsö
Denna otillgängliga restaurang ligger söder om Söderstälje, ut på en ö som heter just Oaxen. Bil eller buss, snabb båttur och avslutningsvis en kort promenad på ön sen är man framme. Hos stjärnkocken Magnus Ek som har ett starkt engagemang för ekologiskt och närodlat. Mycket av det som äts är plockat eller odlat på ön som min dessert - smultronglass - där smultronen har mognat på husets solsida.
Ingen restaurang som man bokar bord på i slutet på månaden innan lön men rekommenderas vid högtidliga tillfällen när något fint är värt att firas!
Hälsningar
Anna
I köket tillsammans med Magnus Ek
Italienska köttbullar
september 26th, 2008Fredagstips: De här köttbullarna är helt underbara.
Passar lika bra till
vardags som till fest. Rivet citronskal och
peccorino-ost bär med sig smaker från
Italien och drömmar om långa, livliga
söndagsmiddagar runt stora stenbord
någonstans i Toscana.
Det är gott att äta grönsaksdipp under
tiden som den övriga maten lagas, eller
som kvällsnacks. Receptet är från min bok
“3-timmarsdieten - gå ner i vikt utan att banta”.
Ha en fantastisk helg,
Anna
Italienska köttbullar med grönsaksdipp
(4 personer)
280 g spagetti
köttbullar
400 g köttfärs (1/3 fläsk- och 2/3 nötfärs)
2 ägg
1 dagsgammal fralla
1 citron
2 msk hackad bredbladig persilja
100 g peccorino-ost
vetemjöl
2 1/2 dl matlagningsvin eller vitt vin
8 lagerblad
flytande margarin
svartpeppar
salt
Riv eller mixa frallan Riv skalet på citronen
(riv så att du bara får det gula av
skalet, inte det vita som är beskt). Blanda
färsen med ägget, det rivna brödet,
citronskal, hackad bladpersilja och
peccorino. Forma köttbullarna och rulla i
vetemjöl. Hetta upp flytande margarin i
stekpannan på medel till hög temperatur.
Lägg i köttbullarna och stek några
minuter tills de får en stekyta.
Låt pannan bli riktigt varm, häll sedan
på matlagningsvinet och låt alkoholen
koka bort, därefter sänker du värmen till
medel. Häll på saften från citronen över
köttbullarna och låt puttra i lugn och ro.
Koka spagettin tills den är al dente
medan köttbullarna blir färdiga.
Blanda spagettin med köttbullar och
sky. Servera
Grönsaksdipp
1 påse dippmix med valfri smak,
t.ex. taco eller paprika
3 dl naturell yoghurt (3 %)
morötter
stjälkselleri
paprika, gul och röd
blomkålsbuketter
Ta fram en liten skål, mät upp 3 dl
yoghurt, rör ner en påse dipp och ställ
i kylen. Ta fram ett stort fat. Skala och
skölj grönsakerna. Skär morötter,
selleri och paprika i stavar. Bryt blomkålen
i små buketter. Lägg upp på
fatet. Ta ut dippen och servera.
Att äta grönsaksdipp som förrätt är
ett utmärkt sätt att också få i sig grönsaker
till köttbullarna.
”Fruktsocker gör oss snabbt fetare”
september 22nd, 2008skriver Svenska Dagbladet i dagens tidning.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1759723.svd
Denna experimentella studie publicerades i juni i Journal of nutrition.
Viktigt att notera är att studien enbart är genomförd på 6 stycken friska personer (4 män och 2 kvinnor). Därför viktigt att ytterligare studier genomförs på ett större antal personer för att se om man får samma intressanta resultat.
Livsmedelsverket uppges kartlägga marknadsföringen av socker och påståenden som ”sockerfritt” och ”utan tillsatt socker”. Vilket jag välkomnar!
Skilja på raffinerat och naturligt fruktos
Det är viktigt att skilja på fruktos i raffinerad form som ev. tillsätts i läsk, saft och andra söta drycker jämfört med fruktos som finns naturligt i frukt. Så studiens resultat ska absolut inte tolkas som att man inte ska äta frukt. I studien drack man olika sockerlösningar. Frukt med sitt innehåll av kostfiber, vitaminer, antioxidanter och liten mängd naturligt fruktos är fortfarande bra för vår hälsa.
För den som vill läsa original artikeln:
Hälsningar
Anna







